Opmeers Vocaal Ensemble kent feitelijk alleen maar solisten die de gave hebben als koor te mengen.
Dirigent Opmeers Vocaal Ensemble laat de Koorleden excelleren
Recensie in het Noordhollands dagblad 19-04-2022 door Simon Bos
Het voorjaarsconcert OVE bijgewoond op 18 april 2022:
“” Het Opmeers Vocaal Ensemble heeft wel een hele mooie middag uitgekozen voor het voorjaarsconcert. Niet alleen vanwege de dag van de opstanding van Christus,
maar ook vanwege het fraaie voorjaarsweer. De verwachting dat er vanwege de vele zonnestralen, wel wat stoelen onbezet zouden blijven, is niet bewaarheid. Het ensemble heeft namelijk een zeer trouw publiek. ‘Gloria en Domine Fili’ van Vivaldi is bijvoorbeeld zo’n opening waar het publiek graag voor komt. In een bewerking van de dirigent, Alexander Pavloff, komt de mooie balans van het koor goed tot zijn recht. Direct valt het eenmansorkest op van Hans van Beelen. Het is een stevige kluif om het repertoire te begeleiden, maar Hans van Beelen brengt het er vanmiddag voortreffelijk van af. Het ensemble kent feitelijk alleen maar solisten die allen de gave hebben om zich als koor te mengen. Sandra van Soesbergen is bijvoorbeeld zo’n solist die als sopraan ogenschijnlijk moeiteloos de solo’s voor haar rekening neemt. Deze keer in ‘Domine Deus’ van Vivaldi en ‘La vergine degli Angeli’ van Verdi. Prachtig maar wel lastig te verstaan.
Ook soliste Joke Oud komt deze middag aan bod. Met één solo en maar liefst twee duetten heeft ze het druk. Joke heeft een mooie stem, een mooie voordracht, maar zit soms nét tegen de toon aan. Het koor is echt een genot om naar te luisteren in ‘Wir setzen uns mit Tränen nieder’ uit de Matheus-Passion van Bach en ‘Jerusalem’ van Verdi. De zangers laten het beste van zichzelf horen.
Een mooi intermezzo bij al dit grote werk is de solo van Margreth Koning: heel klein en intiem. Als de Lenny Kuhr van het OVE tokkelt ze rustig op haar gitaar en zingt ‘als de liefde maar blijft winnen’ met een prachtige tekst van Daniël Lohues, die toepasselijk is voor de hedendaagse spanningen in de wereld.
Opvallend is in dit kader dat het ‘Wolgalied’ in het programma voorkomt. Waar menig koor en orkest vanwege de oorlog Rusland- Oekraïne het Russiche repertoire rücksichtlos van de lessenaar haalt, mag Chris van Saarloos dit lied zingen. Met aarzelende inzetten en onjuiste intonatie loopt het lied echter niet zo lekker en is in die zin ook wel symbolisch voor de strijd in Oost Europa.
Werkelijk geweldig is daarentegen het ‘Bloemenduet’ van Delibes. De stemmen van Joke Oud en Willemijn Groot passen voortreffelijk bij elkaar.
Een mooie aanwezige stem heeft Peter Schoon in ‘O somme Carlo’ van Verdi. Verder laat Willemijn Groot in ‘Les oiseaux dans la charmille’ uit Hofmans Vertellingen van Offenbach horen wat voor klasbak ze is. Ze heeft een mooie techniek waarin bij haar de zuiverheid en fraaie intervallen opvallen. Willemijn zingt met veel mimiek het verhaal van een zingende pop die halverwege het lied blijft steken. Het hele koor komt in actie, maar met een energiedrankje komt de pop weer tot leven. Zeer vermakelijk.
Tweede paasdag is voor de klassiekezangliefhebbers in Spanbroek heel goed besteed. Dit voortreffelijk koor heeft een dirigent die het talent heeft om alle koorleden te laten excelleren. Opmeers Vocaal Ensemble is een koor met een professionele inslag.“”
Publiek geniet in Spanbroek
2 april 2018
“” Het publiek hing gistermiddag aan de lippen van het Opmeers Vocaal Ensemble.
Ruud Weissenbach
Het Opmeers Vocaal Ensemble liet weer eens van zich horen met een voorjaarsconcert.
Het was nog koud, maar het publiek ’t Kerkhuys zou deze middag warm worden gezongen.
Onder leiding van Alexandre Pavloff en op de vleugel begeleid door Hans van Beelen werd een schat aan liederen aangeboden,
prima gepresenteerd door Max Nuijens.
‘Agnus Dei’ van Fauré was bewerkt door de dirigent.
Na een stemmige opening door het koor klonk daar de superhoge en zuivere sopraanstem van Willemijn Groot, een sterke opening.
Ook de muziek van Donizetti klonk prachtig.
Solisten wisselden elkaar daarna af, zoals Margreth Koning, die ‘Verdi prati’ van Händel gevoelig bracht en
nadat het OVE een verrassend volle uitvoering gaf van ‘Worthy is the Lamb’ van Händel,
was de beurt aan Sandra van Soesbergen. Zij bracht het moeilijke ‘Dite-oime’ van Vivaldi knap. Ga er maar aan staan.
Ook Harrie Bakker leverde een goede prestatie met ‘Nina’ van Ciampi.
Het ensemble vervolgde met Purcell en bracht van hem een opgewekt en zuiver gezongen lekker vrolijk lied voor de lente.
Joke Oud houdt erg van opera en voordracht en zij liet dat uitstekend zien en horen in ‘Desdemona’ van Verdi.
Het OVE besloot voor de pauze met werken van Verdi en Wagner.
In beide stukken werd zowel voluit als gevoelig gezongen en vooral de spatzuiver zingende dames waren een lust om te horen.
Na de pauze werd aangekondigd dat de dirigent ook wel eens achter piano wilde zitten.
Hij begon een prachtige intro en sloeg opeens de weg in naar ‘Lang zal ze leven’.
Joke Oud was jarig en zij werd muzikaal gehuldigd.
Na krachtig en zuiver gebrachte muziek uit ’Die Jahreszeiten’ van Haydn kwam Tiny Vlaar met een verbluffend mooie uitvoering van ’Die Lorelei’
en Chris van Saarloos bracht Robert Stolz alle eer.
Na een indrukwekkende solo van Wout van der Gracht in het ‘Wolgalied’ van Lehar werd een eerbetoon gebracht,
aan de veel te jong gestorven bas/bariton Dmitri Hvorostovsky.
Het ‘Nostalgia’ ontroerde Peter Schoon het hele publiek.
Ook de musical ontbrak niet en ‘Schepen in de nacht’ uit ‘Elisabeth’ werd mooi geacteerd gezongen door Joke Oud en Peter van Diepen.
Het publiek smulde ervan en na muziek van Sullivan bracht Chris van Saarloos met veel pathos ’Il Provenza’ van Verdi, waarbij de zuiverheid af en toe wat minder was.
Nog twee werken van Verdi werden kostelijk uitgevoerd door het OVE en het publiek werd er blij van.“”